Publikováno: 17. 3. 2021
Služba bude v průběhu roku postupně přístupná klientům většiny bank. Pro to, aby mohli konkrétní klienti banky komunikovat i se státní správou však musí každá banka individuálně získat akreditaci ministerstva vnitra.
Bankovní identita, jinak také BankID je digitální ověření totožnosti v komerčním a státním sektoru pomocí bezpečnostních metod, které poskytuje elektronické bankovnictví.
Zatím pro klienty České spořitelny, ČSOB a zkušebně i pro klienty Komerční banky. Ostatní banky se budou postupně přidávat.
Lidé mohou využít bankovní identitu nejen pro komunikaci s úřady, ale i pro podepsání dokumentů, automatické předvyplnění formulářů, nebo v aplikacích firem, které poskytují e-služby. Cílem je poskytnout službu, která je bezplatná, bezpečná, z pohodlí domova šetří čas a zároveň snižuje množství hesel, které si člověk musí pro jednotlivé přístupy pamatovat.
Například Česká spořitelna zřídí každému klientovi bankovní identitu automaticky, bez možnosti odmítnout. Uživatel může její používání po přihlášení do internetového bankovnictví pouze zakázat.
Jiný přístup zvolila ČSOB, kde si klient musí identitu vytvořit sám, po přihlášení do internetového bankovnictví. Nicméně úplně zakázat také nelze.
Zdá se tak, že úplně odmítnout využívání bankovní identity pravděpodobně nepůjde.
Dosud to zní vše lákavě, celá identifikace by měla být stejně bezpečná, jako je přihlášení do internetového bankovnictví.
Nicméně pokud by došlo k tomu, že se někdo nabourá do internetového bankovnictví, může mít otevřenou cestu k elektronickým službám státu pod identitou oběti.
Zároveň se s bankovní identitou může i více rozšířit phising, protože uživatel má minimální možnost ověřit, zda je stránka, či služba, na kterou se přihlašuje, opravdu služba českého eGovernmentu.
Celá služba je určitě velkým přínosem a usnadněním, ale je potřeba počítat i s možnými riziky a podle toho se zařídit.