Zveme vás na kávu
a nezávaznou schůzku.
+420 774 407 772

Regulace přitvrzuje. Nahrávání telefonů bylo schváleno!

telefon-fitbrokers.jpg

Regulace přitvrzuje. Nahrávání telefonů bylo schváleno!

Již v listopadu byla Poslaneckou sněmovnou schválena novela zákona o kapitálovém trhu s povinností zavést nahrávání telefonních hovorů mezi finančními poradci, zprostředkovali a jejich klienty. Od té doby se přijetí zdrželo díky pozměňovacímu návrhu Senátu, který novelu v původním znění vrátil. Poslanci ale senátory přehlasovali.

10. března 2020 byla totiž 107 hlasy novela zákona schválena a to i přes to, že ji nepřijímají pozitivně banky, finanční poradci, zprostředkovatelé ani klienti. Z nedávného bleskového průzkumu společnosti IPSOS vzešlo, že se téměř každý druhý dotázaný bojí zneužití informací. A pro každého třetího Čecha by to byl dokonce důvod pro neuzavření transakce.

Podle evropského práva se mají nahrávat pouze hovory, v nichž dochází k předávání pokynů a uzavírání obchodů. Aby se adaptoval právní řád České republiky na platnou legislativu Evropské únie, musí být minimálně toto splněno. Není už ale překážkou zákon v jednotlivých státech Evropské unie ještě zpřísnit nad rámec této legislativy. V praxi to u nás tedy znamená, že se povinnost bude vztahovat na všechny hovory finančního či bankovní poradce, který je oprávněn zprostředkovávat investice a to i v případě, že k žádnému obchodu v takovém hovoru nedojde. Taková povinnost jednak významně zvýší náklady poskytovatelům a zprostředkovatelům investičních služeb, pro některé to bude znamenat konec s investicemi, ale hlavně může docházet k únikům citlivých informací k třetím osobám. Z čehož mají strach hlavně klienti, jak zmiňujeme výše. Přesto ministerstvo financí i ČNB trvalo na svém s hlavním argumentem a to ochrana spotřebitele.


Proč?

Hlavním důvodem novely je tedy implementace platné legislativy Evropské únie do právního řádu České republiky. Zpřísnění je ale ochrana spotřebitele proti nekalým praktikám "šmejdů". Pokud by tato oblast byla opravdu natolik zkažená a lidé by ve velkém přicházeli o své peníze, není v dnešní době nic jednoduššího než si stěžovat. Během chvilky se dá vše dostat do médií a daný "šmejd" má reputaci pokaženou doživotně. Jenže těchto stížností bylo podáno cca 50. Je to opravdu smysluplný počet, na základě kterého budou poskytovatelé a zprostředkovatelé nuceni investovat tisíce až miliony korun do archivace telefonních hovorů?


Jak?

Práxe má být taková, že hovory budou probíhat na linkách vyhrazených pro poskytování investičních služeb. Ano, myšlenka dobrá, protože v jiných odvětvích toto přece funguje, kvůli zkvalitňování služeb například. Nejlepším příkladem jsou telefonní operátoři. Jenže se jedná o celá call centra, kde celý den sedí obchodníci a volají. Možná, že máte nebo jste měli nějakého známého v takovém call centru, ale stalo se vám někdy, že když na tu linku voláte, dovoláte se přímo jemu? Opravdu v minimu případů a tudíž, na těchto linkách opravdu nahrávání dává smysl, řeší se tam jenom věci spojené s obchodem. Tak to ale není u finančních zprostředkovatelů.

V mnoha případech mají s klienty již navázaný víc než obchodní vztah, nebo spolupracují s rodinnými příslušníky. Navíc v drtivé většině případů, se po telefonu řeší hlavně domluvení schůzky. Když by tedy chtěli ještě něco dořešit ohledně zprostředkování po telefonu, mají zavěsit a zavolat z druhého telefonu? Pokud je snahou tedy slyšet, jaké pokyny zprostředkovatel předává, aby se dalo v případě stížnosti použít jako důkazní materiál, měly by se poté nahrávat i celé schůzky? Jak už jsme uváděli ve sportovní hantýrce výše, myšlenka dobrá, ale provedení poněkud skřípe a není dotažené.


V konečném důsledku toto opatření pravděpodobně nedosáhne na ty "šmejdy", proti kterými je primárně zavedeno. Obchodníci, kteří opravdu jenom volají a zprostředkovávají po telefonu a navíc v obalstech, které v tuto chvíli nejsou ani regulovány a tudíž pod dohledem.


Hledáte servisní společnost, která se Vám dokáže individuálně přizpůsobit?
Neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám zodpovíme veškeré dotazy.


Další články:
BROKERPOOL ČI MLM. TO JE OČ TU BĚŽÍ?
UŠETŘETE ČAS S NÁSTROJI OD FITBROKERS
VÝHODY SPOLUPRÁCE S FITBROKERS
© 2024 FitBrokers - Servis, který si zamilujete
Designed by webiz